Meer dan 76 miljoen euro extra Europese middelen voor de spoorwegsector

De federale regering heeft beslist om 76,15 miljoen euro extra toe te kennen aan de spoorwegsector via het Europees fonds voor herstel en veerkracht (RRF of Recovery and Resilience Facility). Deze middelen zullen worden toegekend aan Infrabel (69,20 miljoen euro) en aan de NMBS (6,95 miljoen euro) en zullen gebruikt worden voor strategische investeringen die tot doel hebben het spoorverkeer veiliger, duurzamer en toegankelijker te maken.

Deze extra middelen worden mogelijk gemaakt dankzij een strategische herverdeling binnen het RRF, die erin bestaat de onderbenutte budgetten van andere instellingen of van vertraagde projecten over te hevelen naar performante initiatieven, zoals die van Infrabel en van de NMBS.

 

Zichtbare verbeteringen voor de gebruikers

Deze investeringen richten zich op drie belangrijke projecten die een rechtstreekse impact zullen hebben op de ervaring van de reizigers:                                                                    
 

Toegankelijkheid en multimodaliteit – + 6,95 miljoen euro voor de NMBS en 9,35 miljoen voor Infrabel

  • 25 stations worden toegankelijk gemaakt met liften, leuningen en aangepaste signalisatie voor personen met beperkte mobiliteit.

  • Er worden 6 000 plaatsen voorzien voor fietsen in de stations, die de intermodaliteit trein-fiets vergemakkelijken.
    Resultaat: gezelligere, meer praktische en inclusieve stations voor alle reizigers, inclusief gezinnen, senioren en personen met een handicap.

 

Modernisering van het spoorwegnetwerk – +28,85 miljoen voor Infrabel

  • Renovatie van 32 baanvakken en van 18 infrastructuren voor vrachtvervoer.

  • De knelpunten wegwerken op de belangrijke lijnen, zoals Brussel-Luxemburg.

  • Een digitaal systeem invoeren voor het beheer van het verkeer voor meer stiptheid.

Resultaat: meer betrouwbare treinen, minder vertragingen en een betere verkeersdoorstroming.

 


Elektrificatie van de lijn 11 (Ekeren-Lier) – +31 miljoen voor Infrabel

  • Overgang naar een 100 % elektrische lijn, die sneller en milieuvriendelijker is.

 Resultaat: stiller en minder vervuilend vervoer dat beter geïntegreerd is in de klimaattransitie.            

 

Een groenere en meer menselijke mobiliteit

Minister Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit, heeft verklaard: “Wij blijven investeren in een performant en duurzaam spoorwegnetwerk. Dankzij deze extra Europese middelen zullen Infrabel en de NMBS de uitvoering van essentiële projecten kunnen versnellen, gaande van de verbetering van de toegankelijkheid voor de reizigers, tot de modernisering en de grootschalige elektrificatie van het netwerk. Dit is uitstekend nieuws voor de spoorwegsector, de zachte mobiliteit, het klimaat, de veiligheid en vooral voor de reizigers.”                                                           

 

Wat betekent dit voor de reiziger?

Concreet betekent dit voor de reiziger dat steeds meer stations makkelijk toegankelijk worden voor iedereen. De extra investeringen zullen ervoor zorgen dat steeds meer stations worden aangepast aan de Europese toegankelijkheidsnormen, wat het comfort en de autonomie van alle reizigers zal verbeteren. Toegankelijkheid is een voorafgaande voorwaarde voor een inclusief vervoerssysteem en deze middelen versnellen deze noodzakelijke transformatie.


Woordvoerder (NL): Britt Monten – britt.monten@crucke.fed.be – 0479 85 78 43