MR30 - Jean-Luc Crucke neemt kennis van de aanwijzing van CAF als voorkeursbieder in de zogenaamde “MR30”-aanbesteding en zet de koers uit voor de modernisering van het Belgische spoorwegnet

BRUSSEL – De federale minister van Mobiliteit, Jean-Luc Crucke, neemt nota van het besluit van de raad van bestuur van de NMBS om CAF aan te wijzen als voorkeursbieder in het kader van het MR30-project – een belangrijke stap in de nationale strategie voor de modernisering van het spoor. Dit programma beoogt de vernieuwing van maximaal 600 treinstellen tegen 2034, voor een geraamd bedrag tussen 1,7 en 3,4 miljard euro.
Deze aanwijzing luidt een beslissende fase van contractonderhandelingen in, waarin de NMBS een solide akkoord moet uitwerken dat voldoet aan strenge technische eisen, ambitieuze milieudoelstellingen en duidelijke economische garanties. De minister verklaart: “Ik neem nota van deze autonome beslissing, die in overeenstemming is met de Europese regels, en ik verwacht nu dat de NMBS deze omzet in een concreet, ambitieus en structurerend industrieel project voor het Belgische spoor.”
De uitdaging is groot: de eerste MR30-trein moet in 2029 worden geleverd om de modernisering van het netwerk te versnellen, aan de groeiende vraag te voldoen en de reizigers een betere ervaring te bieden op het vlak van stiptheid, capaciteit en comfort. “Deze stap moet leiden tot een onberispelijk contract. De deadlines, de kwaliteit en de rechtszekerheid staan niet ter discussie. Elke vertraging zou ons strategische doel om het aandeel van het spoorvervoer tegen 2032 met 30 % te verhogen, in gevaar brengen”, waarschuwt Jean-Luc Crucke.
Zich bewust van de discussies die de keuze voor CAF heeft losgemaakt – met name gezien de aanwezigheid van Belgische industriële spelers – herinnert de Minister eraan dat de staat het Europese recht inzake overheidsopdrachten strikt naleeft. "De essentie van een Europese aanbesteding is dat de selectie gebeurt op basis van de algemene prestaties, zonder nationale voorkeur. Maar dat sluit ambitie niet uit: ik verwacht dat dit contract de Belgische economie ten goede komt op het vlak van werkgelegenheid, onderaanneming en industriële innovatie. De onderhandelingen moeten zich nu op die richting concentreren. "
Tot slot benadrukt Jean-Luc Crucke de urgentie van de uitvoering. “Het spoor staat centraal in onze transitie naar een duurzamere mobiliteit. Deze markt biedt een unieke kans om een mijlpaal te bereiken. Deze mag niet worden vertraagd of verzwakt. Ik zal er nauwlettend op toezien dat de SNCB haar beloften nakomt en in staat is om tijdig een versterkte, moderne en betrouwbare openbare spoorwegdienst te leveren die het vertrouwen van de burgers verdient.”
Nederlandstalige woordvoerder : Britt Monten – britt.monten@crucke.fed.be – 0479 85 78 43